teisipäev, 1. oktoober 2013

Tüdruku kleit

Kolasin eile lõuna ajal netis ja otsisin mõnda lihtsat kuid ILUSAT kleidilõiget, et ära kasutada ühed kangajupid. Tasuta lõikeid on ikka kuhjaga aga miskipärast need mulle suuresti ei meeldinud. No olid sellised nibin-nabin "midagi jääb puudu". Ja siis tuli mulle appi sõber pinterest.com. Juhuslikult jäi seal silma üks vahva kollane kleidike ja vot - selle pidin kohe järele tegema.


Panen kirja ka selle, kuidas ma seda  ise tegin. Laias laastus muidugi. Kuna ma esiti sellest mingit juhist teha ei plaaninud, et pildistanud ka tööetappe, aga peaks enam-vähem ikka aru saama, mida tegema peaks. Loodetavasti. Kui aga ikka väga segaseks läheb, eks ma siis pean uue kleidi tegema koos etapipildistusega. :D Seniks head katsetamist neile, kes viitsivad ette võtta.

Mõte olemas, hakkasin otsima lõiget, mida kasutada. Kuna olen ennegi õmblusmasinat kasutanud ja päris edukalt :D, siis tundus, et ega see ka väga keeruline olla ei saa. Seelikuosa on lihtsatest pikkadest ribadest ja tegelikult asusin hankima hoopis kehaosa lõikeid.
Kleidi otsustasin teha Pärlele, seega võtsin temalt mõõdud - tema muidugi üritas samal ajal mõõdulinti minult kätte saada ja kakkus seda kõikvõimalikel viisidel. Aga hakkama sain.
Lõpuks ma sest lõike otsisimest loobusin ja otsustasin midagi ise kokku panna. Peaks toimima küll (st minul ju toimis). Aga toonitan, et täpseid mõõte ma siinkohal anda ei saagi, sest ma ei mõõtnud kõike - TUNDE JÄRGI ÕMBLEMINE. Ausõna!
Fotol on siis lõigete variant umbes 68 cm pikkusele tüdrukule. Alumine paber on A4 mõõdus - et oleks aimu, kui vähe tegelikult lõiget vaja on :D

Mida vaja on:
  • kahte värvi kangast (umbes 50 cm mõlemat - sellest PEAKS välja tulema. Mul olid mingid ostetud jupid - vist meeter mõlemat kangast).
  • niiti-nõela
  • elastikniiti (selline kummi moodi niit, pmst ongi peenike kumm)
  • õmblusmasinat (ja overlokki, aga see ei ole kohustuslik)
  • ühte suuremat nööpi lille südamikuks
  • kääre kah natuke

Lõikest
Kuna ma tegin suuresti lõike umbes ja oma lapse mõõtude järgi, siis täpseid numbreid ei oska jagada. Milliseid mõõte aga vaja oleks:
  • rinnaümbermõõt - selle järgi teha kleidi ülaosa. Kuna kumminiit hoiab kleidi vormis, siis teha lõige umbes 20-30 cm laiem. Saab selga venitada ikka.
  • varruka pikkus - mõõtsin krae äärest soovitava varruka pikkuseni. Nii pikka varrukas siis tuleks ka lõigata - aga arvestada tuleb varruka otsa paar cm allakeeramisruumi, sama krae äärde.
  • varruka laius - mõõtsin lihtsalt kaenlaaugust ümber käe ringi ja lisasin sinna siis puhviminemise varu umbes 5 cm. Suurematel võib ehk pisut rohkem sentimeetreid juurde lisada. Peaks vast piisama? 
  • seelikuosa pikkus - põlveni või lühem, sõltub preili soovist ja vanemate sündsustundest :D
  • kleidi ülaosa pikkus - mõõta umbes krae ülaosast rinna alla või natuke madalamal.
LÕIKAMINE - mina jätsin lõikamisel lahtistesse äärtesse ja umbes sentimeetrise õmblusvaru

Kirju kangas
  • Lõika välja üks seljatükk (minul sai see tegelikult pildil oleva esiosa mõõduga), keskmine osa peab kinni jääma
  • Lõika välja üks esitükk (aseta lõige lihtsalt kinnise osa kohalt paari cm jagu üle kanga, siis saab esiosa pisut kitsam)
  • Lõika välja kaks varrukat (mina kasutasin jälle moodust, kus varruka keskosa on kanga kokkuvolditud osas - vähem lõigata). Varruka esi- ja tagaosa ei oma tähtsust.
  • Lõika välja  seelikuosa - mina lõikasin 66 cm pika ja 17 cm laia riba - tegin nii suure, et see kleidi esi- ja tagaosa alaäärega sama pikk oleks.
Lilla kangas
  • Lõika välja kleidi alaäär - 66 cm pikk ja 12 cm lai. Laiust nii palju, sest murdsin alaosa pooleks, et ei peaks alläärde õmblust tegema.
  • Lõika välja vöö - umbes15 cm lai ja nii pikk, kui soovi on.. mul sai umbes 80 cm kanti. Selleks on hea ära kasutada mõnda kangajupi äärt vms..äkki leidub. :)
  • Lõika välja kaks riba lille jaoks, jälle üsna tunde järgi. Nt minu kleidi lillel on 6 ja 4 cm laiused ribad, pikkust mõlemal 30 cm.
  • Lõika välja kahekordse kangaga ringike nööbi katmiseks - pane nööp kangale ja lõika selle ümbert umbes 7 mm lisaga ring. Tunde järgi ikka. Aga olemas on ka vist mingid spetsiaalsed kangaga kaetavad nööbid - ei ole proovinud, ei oska kommenteerida.
TÖÖLE!
Overlokitasin varrukad esi- ja tagaosa külge. Selleks võib kasutada ka tavalist õmblusmasinat. Sama tegin kohe kleidi alaosaga - õmmelda kirju ja lilla kangas mõlemad ringiks kokku ja seejärel ühendada omavahel saadud kaks ringi. Lilla kanga puhul, nagu enne mainitud, voltige see pikuti kokku - jääb siis poole laiuse suurune kangas ja ei mingit allääre palistust!

Alaäär 


Siis overlokitasin ära varruka otsad ja kaelaaugu. Kaelaaugu saab nüüd ühe korra alla keerata, umbes 2 cm jagu ja lihtsalt läbi õmmelda. Siis õmmelda või overlokitada kokku küljeõmblused ja keerata umbes 2 cm jagu alla ka varrukaaugud. (Kuna ma olen natuke laisk ja nii palju ei viitsinud möllata, tegin ise nii, et varrukate puhul keerasin enne selle 2 cm alla ära, õmblesin elastikniidiga ka üle ja alles siis õmblesin küjed kokku - siis ei pea selle pisikese ringja varrukaauguga möllama aga no siis ta ei saa ka poest-ostetud-riiete-ilus-varrukaauk, pisike õmbluskoht jääb sinna alla).
Õmmelda seelikuosa ülaosa külge - need peaks siis sama suured olema ühenduskohast. Kui ei ole, korrigeeri masinaga mõnda õmblust.

Ja siis on aeg vingel kumminiidil tööd teha. See on üks paras seebiooper muidugi. Mina kasutan seda elastikut nõnda, et kerin käsitsi selle poolile, pisut ikka pingutades ja siis masinasse. St tavalises õmblusmasinas siis üles jääb tavaline niit ja poolile elastikniit. Ja nüüd soovitan enne õmblemist mingi kangajupil katsetada, kas hakkab asi krussi kiskuma. Selleks on vaja pooli niidi tugevust lõdvemaks kruttida. Proovima peab :D Aga küll õnnestub. Esiti muidugi ei pruugi kohe trehvata aga lõpuks saab ikka korda. Pinguta pärast seda kummitniiti natuke kas või käsitsi. Kuidagi ikka krussi saab selle varrukaääre (aga see peab ikkagi venima!) 
Ja õmmelda sellega läbi siis varrukad, kaelaauk ja vöökoht. Lihtsalt õmbled pealtpoolt õmblused üle (varrukad ja krae) ja vöökoha võib õmmelda lihtsalt seest, nagu õmbleks kleiti uuesti kokku.
Nüüd on kleit valmis. :D Unustasin midagi ära?? Vast ei unustanud.

Varruka ots

Krae

Kleidi seljavaade

VÖÖ
Murra lõigatud kangariba pooleks, õmble ühest otsast ja pikast servast kinni ja keera teistpidi. Õmble masinaga hästi äärest vööots ka kinni (seda võib käsitsi ka teha). Pressi ilusti ära.

LILL
Mina tegin selle käsitsi - pmst on vaja mõlemad ribad kokku krookida ja siis üksteise peale õmmelda. Nööbile ka kangas ümber õmmelda - krookides või lihtsalt üle nööbi sik-sak meetodil käsitsi õmmeldes. Ausalt - ma seda õiget tehnikat ei teagi - tegin nii, et kangas nööbi ümber kenasti pingule jääks :D
Ja siis nööp vöö külge ja korras.
Ah jaa, lille servasid ma ei palistanud ega midagi, jääbki selline robustsem.


Vöö kinnitasin paari pistega selle lille alt kleidi külge ka, aga kõike kinni ei pannud, sest keskosa peab ju venima, aga kui vöö küljes, siis seda küll ei juhtu.


Valmis! :D

1 kommentaar:

  1. Tere,
    Kuidas oleks võimalik teie käest Brebiraamatit tellida?
    Olen nii vaimustuses teie tööst :-)

    VastaKustuta